Stora Ensos sågverk i Grums: ”När det gäller gummi, vet Rubber bäst”

Stora Ensos sågverk i Grums: ”När det gäller gummi, vet Rubber bäst”

 

Stora Enso sågverk exporterar virke till företag runt om i världen. För att produktionen ska flyta på krävs att transportörerna rullar dygnet runt. ”Rubber är mer än en leverantör för oss, de är vår samarbetspartner. Deras arbete är oerhört värdefullt, säger Jill Bergström, underhållsplanerare på Stora Enso.

 

I Grums några mil utanför Karlstad ligger Gruvöns sågverk, som är en del av Stora Enso. Här produceras allt från pellets samt virke och korslimmat trä för bl.a. byggnadsindustrin. Att transportörerna är i gott skick och alltid i drift är avgörande för produktionen.

 

”Akuta stopp i produktionen är mycket kostsamma. Därför arbetar vi kontinuerligt för att ha god översikt över våra maskiner och transportband. Rubber hjälper oss med förebyggande underhåll”, berättar Jill Bergström, underhållsplanerare på Stora Enso.

 

Stora Enso och Rubber Company har samarbetat sedan 2009. Rubber Company tillhandahåller service dygnet runt och levererar nödvändiga reservdelar, oavsett om det handlar om transportband, remmar, avskarapare eller tätningar och flaps till virkestorkar.

 

”Rubber vet precis vad vi behöver. Vi behöver inte ha teknisk kunskap när vi ringer dem, de har full koll på vad sågverket kräver. När det gäller gummi, vet Rubber bäst.”

 

Sågverk kräver noggrant underhåll och god kunskap om slitage. Hanteringen inom pelletsproduktionen är exempelvis särskilt utsatta för värme. Tätningar och flaps till virkestorkarna måste bytas ut regelbundet för att säkerställa att värme och luft cirkulerar korrekt i torkkammarna. Detta bidrar till lägre energiförbrukning, snabbare torkning och säkerställer hög kvalitet på virket.

 

 

Lager och utveckling

Förutom produkter, förebyggande underhåll och installationer erbjuder Rubber Company även besiktningar, underhållsplaner och produktutveckling. Tillsammans med Stora Enso ser de över vilka delar som behöver bytas ut och när, för att säkerställa att sågverket kan fortsätta rulla utan avbrott.

 

”Vi hade till exempel problem med bandborstarna i våra transportörer, som inte rengjorde banden tillräckligt effektivt. När de inte fungerar kan det orsaka onödiga driftstopp och spill. Rubber löste problemet genom att montera bandborstar som fungerade betydligt bättre”, menar Jill.

 

För att säkerställa snabb service har Rubber Company alltid nödvändiga transportband och reservdelar till Stora Enso i lager. Tillsammans med Stora Ensos lagerchef går de igenom reservdelslagret och säkerställer att viktiga delar alltid finns tillgängliga. Det minskar leveranstiderna betydligt vilken också minimerar vår stopptid när något händer. Dessutom slipper Stora Enso binda upp för mycket kapital i egna lager.

 

Snabb insats vid akuta problem

Trots förebyggande underhåll kan olyckor förstås inträffa, ofta på grund av slitage. Om en maskindel lossnar, en rem går sönder eller något fastnar i maskineriet, rycker Rubber Company ut direkt.

 

”Vi kan ringa dem kl. 22.30 en fredagskväll, och de kommer direkt. De hittar hit, vet hur våra lokaler fungerar och känns som våra kollegor. Vi har ett nära samarbete och en god dialog. Det är inte svårare än så”, säger Jill.

 

Stora Enso har vuxit de senaste åren och utökat sin produktion. Rubber Company har utvecklats tillsammans med dem.

 

”Vi vet att Rubber har kort inställelsetid, är lösningsorienterade och kunniga. Det är ovärderligt att ha en leverantör man kan lita på.”